46. Opaalkust FR. (16-17 april - 334km.)



De Opaalkust bij mooi weer is altijd een voltreffer, ik ben er al verscheidene keer met Fluffy geweest, het is een van mijn favoriete bestemmingen.
Ik ben er echter nog nooit geweest in een vakantieperiode,  mooi weer, paasweekend …

Het was dus een beetje spannend want campers zijn niet echt welkom in die streek, bij veel parkings is er parkeerverbod voor “Fluffy voertuigen” …





Onze route begon op Calais plage waar we een draak tegen het lijf liep … super leuk, zeker als het onverwacht is.



Na een vroege brunch in Sangatte en een korte wandeling  langs de kust reden verder langs de kustweg D940.
Al snel verscheen het bekende prachtige glooiend landschap van de Opaalkust.
Het Koolzaad die dan in bloei staat maakte het nog adembenemender.

Cap Blanc-Nez blijft mijn favoriet, ooit wil ik eens de wandeling maken via het strand en kust van Sangatte naar Cap Blanc-Nez, een stevige wandeling.



Volgende stop badplaats Wissant, wat heerlijk om te kuieren langs de dijk en het mooie strand. 









“Het ultieme vakantiegevoel zo dicht bij huis” en als afsluiter van het bezoek de onvermijdelijke Ricard op een terrasje, dat moet telkens ik (we) in Frankrijk ben (zijn).

Na een stop bij Cap Gris-Nez was het tijd om een overnachtingsplaats te zoeken, de vorige keer kon ik nog overnachten op Cap Gris-Nez, nu is dit verboden, campers zijn echt niet welkom zo dicht bij de kust.



Eigenlijk vonden we zeer snel een overnachtingsplekje wat verder richting binnenland in een klein dorpje “Bazinghen” met slechts enkele straten, maar heel gezellig.
Een heel rustig plekje met opvallend veel vrolijk fluitende vogeltjes, het gaf me een gelukzalig gevoel dat ik al veel mocht ervaren op mijn Fluffy tripjes.



De volgende ochtend opnieuw een prachtig “korte broeken weertje”, in tegenstelling met de dag ervoor waren nu de witte klifrotsen van Dover wel zichtbaar.
De afstand tussen Cap Griz-Nez en Dover is er amper 34km (Nauw van Calais).


 
Samen een ochtendwandeling gemaakt door Audresselles, vooral gekend voor de visrestaurants o.a. het bekende “La Marie Galante”.


Opnieuw wat verder het kuststadje Ambleteuse met Fort Vauban, die bij vloed volledig omgeven wordt door water. 



Het water komt enorm snel op bij vloed aan de Opaalkust dat konden we aan de lijve ondervinden toen we onze boterhammen aan het opeten waren op een rots.
Na een korte stop bij “Dune de la slack” doorgereden naar Boulogne-sur-mer.

Parkeerplaats vinden viel onverwacht goed mee.
Eigenlijk valt er in Boulogne niet zo veel te beleven.



Na een zonovergoten “Ricard stop” hebben we op de heuvel de wat tegenvallende,  basiliek “de Notre dame” bezocht en op de oude stadsmuur gewandeld rondom het oude gedeelte van de stad.


Een mooie afsluiter van een fantastisch Paasweekend waren de mosselen (in de look), voor slechts €10,90 met een crème brûlée als dessert, onwaarschijnlijk goedkoop toch?