42. Kuststrook Picardië (Noord FR) (16-19 dec. - 563km).


Dag 1:
Na een heftige ziekteperiode en heel wat andere issues was het meer dan hoogtijd voor een 4- daags uitstapje Fluffy/me.
4 dagen op rij het spreekwoordelijk “hoofd leeg maken”.

Noord Frankrijk was mijn bestemming, meer bepaald de kuststrook voorbij Boulogne-sur-mer (Picardië).
Ik had me voorgenomen het echt rustig aan te doen, geen doelen.
Rond 15h kwam ik aan in Hardelot een wat verloederde kuststad die waarschijnlijk in de vorige eeuw een bloeiend kuststadje was.
De kustlijn en de duinen daarentegen zijn er ongerept en vooral heel rustig, dat is wat ik nodig had. heerlijk!

Het begon al snel duister te worden en ik zag langs de waterlijn enkele donkere schimmen in het water, het bleken garnaalvissers te zijn die te voet met een groot schepnet op “crevettes” aan het vissen waren, leuk om te zien!

Moe maar voldaan vond ik een rustige slaapplek aan de rand van Hardelot vlak aan de duinen.
Fluffy and me waren de enige ... het liefst heb ik nog een camper in de buurt voor de veiligheid maar het is winter en dan is het vanzelfsprekend minder druk.

Dag 2:
Net als de afgelopen dagen was het weer somber en mistig, ik heb mijn loopschoenen aangetrokken en een 40- tal minuten gelopen langs het strand en de duinen, tussenin had ik een bagette gehaald in de plaatselijke bakker.

Na de middag op ’t gemak verder gereden, eerst een korte stop bij het kasteel van Hardelot in de “Tudor stijl” kenmerkend voor Britse gebouwen.
Het wordt ook “het kleine Windsor” genoemd.
Ik kom er zeker nog terug om de binnenkant te zien, blijkbaar heel mooi om te zien.

Verder de kustlijn afgereden tot Fort Mahon, helemaal op het uiterste puntje om een stuk van de wandeling “la dune du Royon” te wandelen (anderhalf uur), een pittige wandeling door de hoge duinen tot aan de kustlijn.
Ook hier was ik helemaal alleen op wandel.

Dag 3:
Lekker lang geslapen, het was verrassend een zonnige dag.

Na wat boodschappen doorgereden naar “Pointe du hourdel” in de Sommebaai, daar zou de grootste zeehondenkolonie van Frankrijk zich bevinden.   

 

Helaas, slechts in de verte enkele zeehonden in de zeer uitgebreide Sommebaai.
Maar toch een heerlijke wandeling gemaakt.

Het was heerlijk vertoeven in Pointe du hourdel, ik kom er zeker ooit nog eens terug in de al vrees ik dat het er super druk is in de zomermaanden.


Dag 4:
Op mijn ochtendwandeling dan toch enkele zeehondhoofdjes te zien boven water, leuk.
In Cayeux-sur-mer op de terugweg nog een kerstmarktje meegepikt.