25. Moezelstreek (13-16 juli 2020 - 975km).



Maandag 13 juli (430km).
Een 4-daags tripje richting Moezelsteek (Duitsland).
Na anderhalf jaar Fluffy is dit mijn verste trip tot nog toe, er zijn zoveel mooie dingen dichtbij te beleven.
Maar in september is het tijd voor het “echte camper werk”, Portugal (als corona het toelaat …)

Een kleine 400km rijden naar het startpunt van mijn uitstap, Möselkern, 15 kilometer van Koblenz.
Eerste stop, “Eltz Burg” een feeëriek kasteel bovenop een steile rots.



Zo’n burcht is veel mooier als je er van uit het dal naar toe wandelt.
Heerlijke wandeling en een wauw gevoel als je plotseling uit het niets het kasteel ziet verschijnen.


Onderweg op de wandeling overviel mij een zalig gevoel van “gelukkig zijn”.
De mooiste beslissing uit mijn leven om een relatie aan te gaan met Fluffy!

“Eltz burg” werd al bewoont van 1150 en in de eeuwen daarop werd het bouwwerk steeds verder uitgebreid.
Er staan maar liefst 8 woontorens op.
Mondmaskers verplicht en beperkt aantal bezoekers, ook hier het nieuwe “normaal”.


Het duurde een tijdje vooraleer ik iemand vond om een foto te nemen van mij.
Niet iedereen wilt tegenwoordig iets vastnemen van een ander,  “corona smetvrees”, maar ik kan het begrijpen.



De gemeubelde vertrekken in het kasteel zijn schitterend mooi, deze werden onder begeleiding getoond aan beperkte groepjes van 8 mensen.
Ik kreeg meteen op mijn donder omdat ik foto’s aan het nemen was, keine fotos!!!!!


Na de wandeling terug naar Fluffy was het tijd om de Moezel wijn tot mij te nemen …
Een mooi terrasje in het zonnetje, lekker relax genieten…
Weg alle rust! De dienster snauwde mij toe dat het tafeltje voor 4 personen was.
Ze wees me een tafeltje aan in een hoekje in de schaduw.
“Skandalos!”, ik pakte mijn spullen en ik vertrok! 


De bediening van het volgende terrasje was ook niet echt een voorbeeld van Duitse “gemutlichheid” maar soit, ik kreeg tenminste mijn drank.

En het hield niet op …op de camperplek kwam een oudere Duitse dame luidruchtig zagen dat ik met Fluffy te dicht tegen haar camper geparkeerd stond … ze nam opvallend foto’s met haar gsm …



De spreekwoordelijke druppel … “ruffen sie de luftwaffe an?” Ik had het gehad met die Duitsers … en begon allerlei oorlogsherinneringen boven te halen… niet echt tactvol maar het heeft geholpen, ze trok zich terug in haar schuil(camper)kelder … 


Dinsdag 14 juli (45km).
Na een stevig pistolets/confituur ontbijt was het tijd om de wandelschoenen aan te trekken en de “Hatzenporter laysteig” te ondernemen. 


De wandeling staat hoog aangeschreven in wandelmiddens.
En terecht! Een fantastische wandeling van een kleine 4 uur (14km) tussen de wijnvelden met schitterende vergezichten op de Moezel.




De laatste kilometer werd ik nog getrakteerd op een spectaculaire afdaling met ladders en koord.
Ondanks mijn kniepijn een heerlijk gevoel om te deze wandeling te kunnen doen.


Na mij uitgebreid verfrist te hebben reed ik naar mijn volgende stop in Mörsdorf een 20- tal kilometer verder. 


Opnieuw een wandeling, naar “De Geierlay”.
Deze spectaculaire hangbrug is de langste van Duitsland, 360m lang, 100m boven het dal.



Je moet er in coronatijden wel wat geduld voor hebben.
Een lange wachtrij en eens je aan de overkant bent moet je opnieuw wachten om terug te kunnen keren.
Maar de ervaring is onvergetelijk, hoogtevrees mag je in ieder geval niet hebben.



Vlak in de buurt van Mörsdorf had ik via de park4 one night App een Columbus overnachtingsplaatsje gevonden.
Alleen Fluffy en een oude Volkswagen camper om te overnachten op deze prachtige locatie, o what a view!

Woensdag 15 juli (125km).
De bedoeling was om de avontuurlijke Calmont Klettersteig wandeling in Bremm te ondernemen maar de zware wandelingen van de dag voordien hadden hun sporen nagelaten ... stijgen en vooral dalen is nefast voor mijn rechter knie.
Dan maar over naar plan B, verder de Moezel afrijden richting Trier.


Eerste stop was Cochem, wereldberoemd door het slot Reichsburg, indrukwekkend om te zien van uit het dal.




Cochem is een leuk toeristisch stadje om door te kuieren, leuke winkeltjes en de typische vakwerkhuisjes.
De kleine markt is juweeltje.

50km verder zuidwaarts ligt Bernkastel Kues, ook super toeristisch maar echt mooi om te zien.





Volgende opdracht was een leuk overnachtingsplekje vinden.
Die had ik al snel gevonden in de buurt van Bernkastel.
Helemaal alleen naast een leuk picknick plekje.




Donderdag 19 juli (405km).
Een regenachtige dag.
Ik besloot om nog een stuk de Moezel af te rijden en om bij Minheim de panoramische route af te rijden en onderweg te ontbijten om daarna via St-Vith huiswaarts te rijden.



De route is niet zo lang maar fenomenaal mooi!
Ochhhh daar wordt ik echt gelukkig van!
Dankjewel Fluffy!