23. Scherpenheuvel - Hageland (26-27 mei 2020 - 367km).


Eigenlijk mocht het nog niet van de veiligheidsraad dit tripje.
Maar ik zag niet echt een probleem, alleen op stap in mijn eigen "bubbel" dit kan toch geen issue zijn?

Na een stop met korte wandeling in Herselt bij Inge (long time no see) ben ik verder het Hageland in gereden richting Averbode.



Onderweg een stop bij de abdij van Averbode, heel recent prachtig gerestaureerd.
De binnenkant daarentegen viel wat tegen, ik had meer pracht en praal verwacht.


Van een abdij naar een basiliek ... een mooie rit via Zichem naar het bekende Scherpenheuvel, het bedevaartsoord.
Ik ben er een tiental jaar geleden geweest, toen was het er super druk, het was voor mij een verademing de basiliek eens te zien in stilte.



Mensen die mij goed kennen weten dat ik bij een kerkbezoek altijd een kaarsje laat branden voor mijn familie en voor alle mensen die ik (heel) graag heb.


Na een "take away" coupe bresilienne was het tijd om een rustig plekje te zoeken om te aperitieven.
Deze had ik al snel gevonden vlak in de buurt, heerlijk genieten ... samen met de onvermijdelijke cava bubbels ...  


Hemels ... totdat een voorbij fietsende man het nodig vond om de azijnpisser uit te hangen...
"Meneer u mag hier niet staan .... u komt uit "de Vlaanders" ...wat u doet is geen essentiƫle verplaatsing! ... ".
Ik probeerde eerst nog vriendelijk op de man in te praten maar het had geen zin, hij begon te zeveren dat ik geen anderhalve meter afstand hield van hem ... hij nam een foto van mij en dreigde de politie te bellen ...
Ik nam dan maar een foto van hem voor mijn archief ... en schonk mijn glas nog eens vol.


Nadat de man verdwenen was (waarschijnlijk iemand anders gaan lastig vallen ...) heb ik rustig ter plaatse genoten van de zonsondergang bij een bord spaghetti en mijn weg vervolgt richting Tielt-Winge waar ik overnacht heb op een parking.



Bij het ochtendgloren op amper een paar 100m van mijn slaapplaats gereden naar de Vlooybergtoren.
Een korte wandeling naar dit kunstwerk, een zwevende trap (ik noem het stairway to heaven ...).
De trap is 20m lang en 11m hoog.





Boven kijk je uit op een prachtig vergezicht, een wauw moment !




Na het ontbijt zomaar ergens op een veld, langs "Hagelandse wegen" verder gereden naar Langdorp om te gaan wandelen.
Ik had gekozen voor de Demervalleiwandeling, een wandeling van 3 uur door het prachtige Hageland, langs weiden, bossen, akkers, heerlijk rustig ontspannend wandelen.






Ondanks dat de wandelroute heel eenvoudig te volgen is via de wandelknooppunten presteerde ik het om (weeral) verkeerd te lopen, gevolg ... 1 uur extra wandelen ...
Bij aankomst heerlijk genoten van een mokka ijsje.