36. Meise - Profondeville (26-27 juni 2021- 435km)

Een week na mijn fietsuitstapje iets totaal anders.
De botanische plantentuin in Meise (Brussel) en de tuinen van Annevoie (Ardennen).
Mensen die me kennen weten dat ik in het verleden een fervente tuinliefhebber was.
In een vorig leven heb ik aan verschillende open tuindagen deelgenomen.
Ik heb in het verleden nogal wat kennis van bloemen- en plantensoorten opgedaan.
Dit uitstapje was dus geestverrijkend voor mij.


De Plantentuin Meise is een van de grootste plantentuinen ter wereld en herbergt maar liefst 18.000 soorten planten lees ik op hun website.
De tuinen bestaan al ruim 200 jaar.
Buiten hadden veel van de bloemen net de voorjaarsbloei achter de rug en de zomerbloeiers lieten nog wat op zich wachten, dus weinig bloemenpracht buiten, maar wel imposante bomen, struiken.

Het plantenpaleis, de reusachtige glazen serres waarin tal van exotische planten te bewonderen zijn.
Fantastische om in elke serre de typische eigen sfeer en klimatologische omstandigheden te beleven.
Wat een weelde aan groen!







En dan de fascinerende reuze waterlelies!
Ik herinner me de plaatjes uit het stripverhaal van Suske en Wiske van de waterlelies.
Ongelofelijk imposant en super leuk om dit eens in "het echt" te zien.


Overnacht aan de oevers van de Maas in Profondeville na heel wat zoekwerk en heel wat berichtjes naar een collega camperaar.
Maar het was het waard, wat een fantastisch plekje!



Over favoriete plekjes gesproken, de volgende ochtend ... het uitzichtpunt "les sept meuses".
Sinds ik met Fluffy aan het rondtoeren ben is het nu mijn 5e bezoek aan dit fantastisch uitkijkpunt met natuurlijk het onvermijdelijke terras waar ik steeds opnieuw helemaal tot rust kom.

Lekker lang blijven hangen op het terras met als aperitief café au lait en daarna de heerlijke zelfbereide "croquettes de crevettes" met een glas rode wijn.




In de namiddag doorgereden naar "de tuinen van Annevoie".
Ik heb enorm genoten van de rust die deze tuin uitstraalt.
Mooie waterpartijen en fonteinen.
Wat deze fonteinen betreft is het fantastisch te weten dat deze enkel werken op de natuurwetten, geen motors en pompen.
Een prachtige afsluiten van een fantastische Fluffy 2- daagse.