34. Voeren (7-9 juni 2021 530km).


Als ik richting Voeren rijdt dan gaat mijn Vlaams hartje altijd sneller kloppen.
Wie herinnert er zich nog de taalstrijd tussen de Vlamingen en Walen in de jaren 60- 70- 80?
De Franstalige Burgemeester Happart die de Vlamingen tot wanhoop dreef
De Vlamingen die "wandelingen" organiseerden in- en rond Voeren die uitmonden in pure veldslagen tussen Vlamingen en Walen.

Tegenwoordig is Voeren een rustige Vlaamse gemeente in een prachtige streek.
Zonder mijn Vlaamse Leeuw op zak heb ik de bronnenwandeling gedaan, in 2012 werd deze wandeling verkozen tot de mooiste wandeling van Vlaanderen.





8,3 km lang, 2 1/2u stappen langs prachtige panorama's, de bronnen, vakwerkhuizen en ook wijngaarden.
De moeite om deze wandeling te ondernemen, het was ook heerlijk weer in Limburg.






Overnacht in Voeren op een rustige parking met wat groen.


"De ochtendstond heeft goud in de mond" jazeker!
Lopen in- en rond Voeren met af en toe een pittige klim, heerlijk in het zonnetje!








Na het lopen en wat lezen bij Fluffy was het tijd voor een ritje in de mooie omgeving.
Een eerste stop bij "De Commanderie", een Forellenkwekerij met een prachtig park en kasteel.
Mooi en vooral heel rustig.




Wat verder op mijn tocht een pijltje gevolgd naar een uitzichtpunt met bunker.
Ik weet niet meer waar precies het was maar het was er heerlijk vertoeven.
Terugkeren was een hele opdracht, 500m achteruit in een hele smalle doorgang.
 


Het was ondertussen tijd om de innerlijke mens wat te versterken.
Mijn eerste terrasje dit jaar ... in de voormalige abdij van Val-Dieu een 25-tal kilometer van Voeren.
Met vanzelfsprekend een bruine trappist.

 
Na een 2e en 3e trappist (wat zijn ze lekker ...) was het tijd om wat verder te rijden en een slaapplaats te zoeken.

Esneux waar een van mijn favoriete camper plekjes zich bevind, vlak aan de Ourthe.
Maar helaas ... ik merk het meer en meer op, campers zijn niet overal welkom.
Op het prachtig plekje staat er nu en parkeerverbod bord ... zo jammer ....
Ik ben dan maar doorgereden naar Tilff waar ik op een gewone rustige parkeerplaats heb overnacht vlakbij het vaccinatiecentrum. 



Heeeeel lang geslapen ... na het ontbijt een korte wandeling gemaakt naar het fantastisch uitzicht bij "La roche aux faucons". 
Daarna op 't gemakjes terug naar huis gereden.