31. Signal de Botrange - Saint Vith (30 dec. - 1 jan. 2020-21- 580km).

Sneeuw in de Ardennen! Dat gebeurt tegenwoordig niet zoveel, dus daar moesten Fluffy en ik heen.
Samen met mijn beste vriend Nieuwjaar vieren.

 

Op weg naar de hoogste "toppen" van België hield ik eerst halt bij de stuwdam van de Gileppe vlakbij Jalhay om daar een toerke te lopen.
Ik heb niet de volledige omtrek afgelopen van het stuwmeer, dat is ongeveer 16km, maar een stukje van de oevers (6km).


Ik kom nog wel een keertje terug om de volledige omtrek te lopen of te wandelen want het is een mooie omgeving.



Aan de stuwdam was alles nog nat en groen maar 10km verder zag ik al in de verte de eerste sneeuw op de heuvels, ja het deed me wel iets, een beetje spannend.
Samen met de (30 cm) sneeuw kwam ook de drukte ... echt niet te doen in de buurt van de Baraque Michel, het hoogste punt van België.
Wat een beetje sneeuw teweeg kan brengen in Corona tijden, het is ergens ook te begrijpen, veel alternatieven zijn er niet tegenwoordig.



Mijn doel was te overnachten in Sourbrodt waar mijn favoriete camperplaats is in de Hoge Venen, afgelegen middenin de prachtige natuur, de venen.
Maar de parking lag helemaal vol met modder, ik besloot om terug richting Signal de Botrange te rijden om te overnachten, daar is er een grote parking.

Leuke vaststelling bij het ontwaken de volgende ochtend, er was een 15- tal centimeter sneeuw bijgevallen.
Ik was een beetje ongerust dat ik met Fluffy zou komen vast te zitten in de sneeuw, want Fluffy heeft geen winterbanden, dus ik begon meteen de sneeuw te verwijderen van Fluffy en een spoor vrij te maken.

Na een stevige ochtendwandeling met verrassend genoeg weinig andere wandelaars besloot ik te vertrekken.
Fingers crossed, maar oef, zonder enig probleem kon ik de parking afrijden, het had misschien maken met de "grip knop" optie op mijn campertje (meer grip op de voorbanden).




Na het verlaten van de parking viel het mij op dat alle toegangswegen naar de Hoge Venen afgesloten waren, blijkbaar hadden de autoriteiten beslist geen "sneeuwtoeristen" meer toe te laten.
Ik had dus "chance" gehad, daarom waren er zo weinig wandelaars op mijn wandeling.

Volgende stop was St-Vith, vlakbij de grens met Duitsland, meer bepaald Rodt, de parking bij het biermuseum de "skihütte", daar lag best ook veel sneeuw.
Heerlijk vertoeven daar op eindejaarsavond, zeker voor herhaling vatbaar!

Midden in de nacht werd ik wakker door de kou, de thermostaat was uitgevallen en ik kreeg deze niet meer aan de praat.
later zou blijken dat de woonbatterij van Fluffy te weinig vermogen heeft om in een koude winter voldoende stroom te leveren voor 2 nachten.

Desondanks dat was het opnieuw een super uitstapje met Fluffy.
Happy New Year!