19. Fontainebleau - Parijs (11-14 okt. - 942 km).


Op citytrip gaan met een camper is niet evident, maar als je je goed voorbereidt dan is het zeker te doen en zo was het ook ... het was perfect!
Vooraleer af te zakken naar Parijs ben ik naar Fontainebleau gereden ten oosten van de hoofdstad.
Om de tolwegen te vermijden ben ik via Charleroi - Charleville Meziere - Reims gereden.
Niet zo'n goed idee, geen tol, dat klopt, maar je rijdt veel meer kilometers, dus voordeliger is het in geen geval.


Het was al donker toen ik in Fontainebleau aankwam, dankzij mijn voorbereiding vond ik een perfect overnachtingsplaatsje vlak voor een van de zijpoorten van het gigantisch kasteel die ik de volgende dag uitgebreid zou gaan bezoeken.








Het paleis van Fontainebleau is wereldberoemd en staat op de Unesco werelderfgoedlijst.
In de middeleeuwen woonden er koningen en koninginnen, later was het de uitverkoren plek van Napoleon Bonaparte.
Het erfgoed is door de jaren enorm goed bewaard gebleven, echt schitterend om te zien.



Vreemd gezicht bij de een van de vijvers, het leek wel een winterlandschap.
Misschien algen of zoiets?








Maar liefst 1500! kamers zijn er in dit gigantisch paleis, onvoorstelbaar!
De rijkelijke decoratie, kledingstukken, voorwerpen, schilderijen, weelderige gemeubelde koninklijke vertrekken, galerijen, te veel om op te noemen.
Napoleon, Alexander de Grote, de paus, koningen, keizers ... allen verbleven/woonden ze in het kasteel van Fontainebleau.

Ik heb vanzelfsprekend niet alle kamers bezocht, op een gegeven ogenblik wordt het iets teveel, het werd ook veel te druk voor mij in sommige kamers.
Het was stilaan ook tijd om mijn Fluffy uitstap verder te zetten richting de hoofdstad van Frankrijk, het echte doel van mijn reisje.



Ik had vooraf de ideale formule gevonden om op een budgetvriendelijke, veilige manier in Parijs te verblijven en te bezoeken.
Een camping vlakbij het centrum aan de oevers van de Seine, een shuttle dienst naar het dichtstbijzijnde metro station, perfect!


Na de onvermijdelijke croissants van de plaatselijke bakker verliep te tocht naar de binnenstad feilloos, de metro brengt je naar 't hartje Parijs.
En het was prachtig weer, 26°C, midden oktober ... heerlijk!





Parijs in 1 dag bezoeken is onmogelijk, mijn Fluffy uitstapjes doe ik op 't gemak, "no stress, just enjoy things en people".
Slenteren langs de Seine, een terrasje doen, enkele straatjes tussendoor, winkeltjes kijken en af en toe een bezienswaardigheid meepikken.




Tenminste 1 museum bezoeken was mijn doel, het werd Musée d'orsay, een gigantisch kunstmuseum met vooral impressionistische kunstwerken.
Niet dat ik een kenner ben, integendeel, maar het is leuk om er eens door te slenteren en met mijn eigen ogen een van de wereldberoemde schilderijen van Vincent van Gogh te bewonderen, toch een klein kippenvel momentje hoor.




Je mag Parijs niet verlaten zonder een foto aan de Eiffeltoren ... super toeristisch maar dat hoort er nu eenmaal bij hé.
Een mooie afsluiter van weeral een super Fluffy uitstap, wat ben ik gelukkig met dat campertje.