3. Binche en Aywaille (Ardennen) (5-6 maart 2019 - 518km).


Het traditioneel carnaval in Binche bezocht. De stoet is erkend als erfgoed door Unesco.
Meer dan 900 Gilles stappen door de stad.
Enkel de mannelijke inwoners kunnen Gille worden.
Gilles kondigen de lente aan, ze stampen met hun klompen op de aarde om deze vruchtbaar te maken. Ze worden begeleid door tamboers die een karakteristieke bezwerende cadans aangeven.
Ook de bellen moeten de boze geesten verjagen.
De Gilles dragen een mand met sinaasappels, deze worden in de menigte gegooid.
Ik heb enkele uren in de koude moeten wachten op de aankomst van de veelkleurige stoet maar het was het wachten waart, heel leuk om deze unieke stoet eens mee te maken.










Overnacht op de camperplaats in Hoei naast de Maas en lekker rustig de tijd genomen om de krant van voor naar achter te lezen.



Afspraak bij ADJ Campers (waar ik Fluffy gekocht heb) om kleine mankementen aan Fluffy te herstellen.
2 rolluiken waren defect en 1 van de extra sloten werkte niet meer.
Ook moest Fluffy terug naar de keuring omdat er bij de aankoop een verkeerde code werd gebruikt.


Wandelen in de buurt van Aywaille langs de uitlopers van de Ambleve.
Ik koos voor het tochtje van anderhalf uur, super leuk door- en over het water.
Daar kom ik nog zeker terug voor een andere wandeling.
Het lijkt me ook leuk om ooit met een van de kleinkinderen daar te wandelen, het is er heel avontuurlijk voor de klein mannen.



Op de terugweg een gigantische avondspits moeten trotseren in Brussel.
Totale route 520 km op mijn "tripteller".